onsdag 13 maj 2009

Racerapport REC Anderstorp.

Halva teamet strålade samman hos Mange vid halvsex tiden på fredagsmorgonen för avresa mot Anderstorp. Cyklar och utrustning packades in tillsammans med Calle i transitbussen medan mjuka prylar tillsammans med personalen fick samsas i en husbil som vi fått förfoga över. Väl inpackade började den 30 mil långa resan söderöver. Träningsdag på Torpet var inplanerat sedan tidigare och skulle fungera som testdag för att justera in cykel samt tank. Vid halv tio tiden rullade ekipaget in i depån till Scandinavian Raceway under solens starka sken. Efter en snabb titt i depån och anmälan började vi packa ur alla saker ur bussarna. Pirret i kroppen innan ett körpass var påtaglig åtminstone hos Calle. För att kunna maximera åktiden så mycket som möjligt så löstes det hela så att Calle höll sig till sin egen maskin under större delen av dagen så att ERF-hojen fick rulla så mycket som möjligt tills allt var justerat enligt konstens alla regler. De första passen körde Mange ensam på Suzukin innan Amir anslöt sig till resten av teamet. Han kom några timmar senare efter lite missöden på vägen med felkörningar och liknande då han valt att åka lite senare än övriga för att få lite mer sömn.
Dagen flöt på bra och alla förare började känna sig mer hemma på att köra hoj igen efter de långa uppehåll som vi alla haft sedan sist. Efter att körningen var avklarad för dagen började allt jobb runt ikring med uppställning av tält, iordningställande i depån och liknande, Icke heller att förglömma: Grillningen! Ett av de viktigaste momenten i en Roadracingdepå. Detta svenska sommarfenomen som ständigt leder till en egen punkt på förarmötena vid varenda tävlingshelg. Efter matlagningen och diverse bestyr avslutades dagen med en promenad runt den drygt 4 km långa banan.

Lördagen innebar ingen körning utan det blev mest taktiksnack och en del arbete för mekanikerna med däcksbyten med mera. Under dagen passade vi på att glida runt i depån och kolla läget bland de andra teamen och förarna. Vid tillfällen då det passade så smög vi in diverse krokar för att promota våra sponsorer med, bland annat E-racing som är högaktuellt bland RR-åkare med sina prisvärda tillbehör. Vi lyckades på lördagen även få tag på en depåbox till tävlingsdagen så vi skulle slippa stå ute i tältet utifall det skulle bli regn. En depåbox är även mycket värt då den ger möjlighet till arbete i ljus även in på natten då saker färdigställs inför tävling. Lördagen bjöd även på gott väder så grillen kom givetvis fram även denna dag när det var dags för mat.

Söndag, Racedag. Dagen började med kval vid niotiden på morgonen och alla tre förare kände sig taggade att ge sig ut. Redan innan hade vi bestämt att vi skulle köra kvalet i ordningen; Amir, Mange och sist Calle. Detta för att Amir skulle få mjuka upp sig lite på hojen före tävlingen, sen Mange för att sätta en riktigt bra kvaltid, innan Calle skulle få köra in sig på hojen resten av passet då han inte kört Suzukin alls tidigare. Allt gick enligt planerna förutom att vi missbedömt resten av fältet något. Gruvligt besvikna så räckte vår kvaltid inte alls så långt som vi hoppats, utan vi kvalade in någonstans i den sista tredjedelen av fältet. (Detta är dock inte så viktigt under ett Endurance då man dels startar med klassisk Le Mans-start samt att mycket hinner hända under de timmar som racet fortlöper)
Klockan 11:00 den 3 maj inleddes säsongen på riktigt när Mange springer över den 12 meter breda startrakan på Scandinavian Raceway mot Bagarn som står väntande på den motsatta sidan med vår röd-vit-svarta Suzuki. Efter en bra start är racet igång och hela teamet är taggade. Redo att köra cykeln så många varv som möjligt runt Anderstorp sitter Calle och Amir i depåboxen väntandes på sin tur att axla nummer 65. I tankdepån väntar Bagarn, Uffe och Peter på att få ta emot Mange och hojen för att fortare än motståndarna fylla upp hojen för nästa pass. Ekegren står under hela racet vid bankanten och sköter kommunikationen mellan förare och teamet för att hela tiden ha ordentlig koll på vad som händer under racet. Första tankningen och bytet sker smärtfritt och det är sen Amirs tur ut på hojen. Det ser till en början bra ut och flytet infinner sig snabbt för förare nummer två som håller konstanta varvtider. Efter en dryg halvtimme signalerar han dock på tok för tidigt till Ekegren att han måste in i depå. Sagt och gjort, tankteamet rusar till tankningen och gör sig redo att ta emot cykeln samtidigt som Calle oförberedd på det snabba bytet får bråttom att komma i rätt känsla inför sitt pass. Amir kommer strax in och förarbyte sker snabbt, dock missar Calle att hålla koll på klockan när han ger sig ut. Det framkommer i depåboxen att Amir känner av en gammal skada i ljumskarna och har fått kramp ute på banan på alldeles för tidigt. Väl ute på banan är Calle fullt upptagen med att hitta rätt på hojen så han missar helt att hålla koll på klockan och när han väl börjar känna sig lite trött inbillar han sig att han varit ute betydligt längre än vad han i själva verket har varit vilket leder till att även han ger sig av banan alldeles för tidigt. Dessa båda onödiga depåstopp kostar oss en hel rad placeringar och leder till att Mange och Calle får köra varsitt pass på drygt en timme vardera innan vi tar oss i mål på runt 25 plats. Vi väljer att se Anderstorp som ett övningsrace för att testa teamet, och vi tar med oss en rad lärdomar till Knutstorp i juni. Förhoppningsvis kommer saker och ting att flyta på bättre då och placeringarna förbättras avsevärt.

Stort tack till alla er som tror på oss och ställer upp med er tid, kunnande och ekonomi, i första hand våra samarbetspartners samt teampersonalen som skötte sig ypperligt.
Bilder kommer så snart möjlighet ges.
Med vänliga hälsningar: Team TVR genom Calle.

1 kommentar:

  1. Ni kommer igen nästan gång! Jag håller på er. Lycka till!

    SvaraRadera